Skall man verkligen
lösa Stor-Stockholms bostadsproblem i dessa ”glesmarker”. Min hemkommun –
Sigtuna – har redan en av länets lägsta kollektivtrafikandelar i likhet med
andra kranskommuner….,och det räknat som andel resor. Om man istället mäter med
(det korrekta måttet) andel av personkilometer blir bilden ännu sämre. Resor
med egen bil på avstånd 15-50 km är den kvantitativt största källan till
miljö/klimatutsläpp i länet. Det torde vara lätt att inse att en bilresa Sigtuna-Stockholm
med en person i bilen resurs- och klimatmässigt väger dramatiskt mycket tyngre
än en t-banetur från T-Centralen till Odenplan.
Nej, klok
förtätning på Stockholms stads mark, i Sundbyberg, Solna och andra närförorter är
modellen. OI det ljuset borde FP i länet/staden ompröva sin syn på Bromma
flygplats. Där kunde man bygga en ny, modern, hållbar, kollektivtrafikförsörjd
stadsdel med blandat boende, arbete och service för kanske 20 000 invånare
eller mer.
Flyget då? Peak
oil och rättvis klimatbelastning av flyg i framtiden kommer att innebära att
Thailandsresor och flygfraktad papaya inte längre ses som en mänsklig rättighet
och att flyget inte fortsätter att expandera som branschen tror/vill. Det kan
t.o.m. bli fråga om en stagnation och nedgång i ett 20-30 årsperspektiv. Då
kommer Arlandas tre banor att förslå mycket väl. Redan idag kommer de flesta
invånare lättare, snabbare och billigare till Arlanda än till Bromma. Ännu
bättre blir det när framsynta politiker lyckats avskaffa ”straffavgiften” för
av/påstigning vid Arlanda C och att denna station utvecklas till ett nationellt
järnvägsnav.