2010-05-31

Ökade flerbarnstillägg? – en mycket tveksam politik!

Alliansregeringen – och därmed FP - har lagt ett förslag om ökade flerbarnstillägg på bordet. Det kan inte uppfattas som annat än en uppmuntran och uppmaning till svenska föräldrar att sätta fler barn till världen. ”Till världen” är ett relevant uttryck i sammanhanget eftersom det sista vår glob behöver är fler barn. Världens befolkning ökar f n med ca 80 miljoner individer om året. I stort sett varje resurs i vårt naturliga system är överutnyttjat. ”Oljetoppen” och kommande – redan oundvikliga – klimatförsämringar kommer att sätta livsmedelsproduktionen under press redan under detta sekel. Fler munnar att mätta minskar våra möjligheter att bringa mänsklighetens resursuttag i balans med naturen. Fler barn i Sverige, Europa eller andra högkonsumerande samhällen är fel väg. Jag förmenar ingen glädjen av egna barn, men kan inte se att samhällets roll är att bidra extra till stora familjer. Problemet med ”sneda” åldersfördelningar i den rika världen är marginellt i jämförelse med de globala resursutmaningar vi står inför. Jag anser det vara nationalistisk och osolidariskt att uppmuntra till stora familjer och beklagar att mitt eget parti gjort sig till tolk för denna linje. Jag kan inte påminna mig någon debatt inom partiet i denna fråga. Det enda jag noterar är ett ointresse att engagera sig i den globala befolkningsfrågan. Även det läckraste valfläsk bör gå igenom en moralisk ”marinering” innan det sätts på matsedeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar