2013-08-17

Bromma flygplats - dags att tänka om!

Det råder stor bostadsbrist i Stockholmsområdet. I det ljuset pressas kommuner (och önskar ofta själva) att bygga fler och fler bostäder. Ökad befolkning har blivit en fjäder i hatten för de styrande i ytterkommunerna. Det ger status och man tror resurser, men verkligheten är att kostnaderna under lång tid stiger snabbare än tillskottet av skattemedel. Därför har dessa kommuner ofta både hög lånebelastning och hög kommunalskatt. Utbyggnaden sker ofta på bekostnad av åkermark, naturområden och biologisk mångfald. Utvecklingen av arbetstillfällen är för det mesta inte i paritet till befolkningsökningen vilket leder till att allt fler behöver resa allt mer. Knappast hållbart. Rörlighet är bra – tvång till långa resor dåligt.

Skall man verkligen lösa Stor-Stockholms bostadsproblem i dessa ”glesmarker”. Min hemkommun – Sigtuna – har redan en av länets lägsta kollektivtrafikandelar i likhet med andra kranskommuner….,och det räknat som andel resor. Om man istället mäter med (det korrekta måttet) andel av personkilometer blir bilden ännu sämre. Resor med egen bil på avstånd 15-50 km är den kvantitativt största källan till miljö/klimatutsläpp i länet. Det torde vara lätt att inse att en bilresa Sigtuna-Stockholm med en person i bilen resurs- och klimatmässigt väger dramatiskt mycket tyngre än en t-banetur från T-Centralen till Odenplan.

Nej, klok förtätning på Stockholms stads mark, i Sundbyberg, Solna och andra närförorter är modellen. OI det ljuset borde FP i länet/staden ompröva sin syn på Bromma flygplats. Där kunde man bygga en ny, modern, hållbar, kollektivtrafikförsörjd stadsdel med blandat boende, arbete och service för kanske 20 000 invånare eller mer.

Flyget då? Peak oil och rättvis klimatbelastning av flyg i framtiden kommer att innebära att Thailandsresor och flygfraktad papaya inte längre ses som en mänsklig rättighet och att flyget inte fortsätter att expandera som branschen tror/vill. Det kan t.o.m. bli fråga om en stagnation och nedgång i ett 20-30 årsperspektiv. Då kommer Arlandas tre banor att förslå mycket väl. Redan idag kommer de flesta invånare lättare, snabbare och billigare till Arlanda än till Bromma. Ännu bättre blir det när framsynta politiker lyckats avskaffa ”straffavgiften” för av/påstigning vid Arlanda C och att denna station utvecklas till ett nationellt järnvägsnav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar