2010-06-05

Roslagsbanan till Arlanda – ett jättesteg för Arlanda och regionen! Med spårbil blir det ännu bättre!

Beskedet om fortsatt utredning av en förlängd Roslagsbana till Arlanda är glädjande. SLs styrelse gratuleras till detta beslut som länge förespråkats av FP-föreningarna i Sigtuna och Vallentuna m.fl. Tillammans med den planerade nya SL-pendeln via Arlanda till Uppsala kommer detta att betyda mycket för Arlanda, dess resenärer och arbetstagare samt för uppnåendet av de krav som utsläppstaket ställer. Tyvärr medför inte dessa projekt någon större fördel för Sigtuna kommun och dess invånare. För en förlängd Roslagsbana krävs lösning på några svåra knutar. Om banan skall gå ända fram till Arlanda flygplats blir det svårt och dyrt när denna smalspåriga järnväg skall över/under/mellan existerande järnvägar, motorvägar, taxibanor och annan tung infrastruktur. De flesta resenärer (flygpassagerare, arbetstagare, shoppare) har inte Sky City som slutmål. Det finns många terminaler, arbetsplatser, företag, butiker etc som man är på väg till. Det är denna ”utspriddhet” som skapat det stora bilberoendet i området och svårigheten att lösa det med bussar. En lösning är att Roslagsbanan har sin ändpunkt i en ny station/bytespunkt där också den nya SL-pendeln på Arlandabanan får en station. Där kan ett spårbilssystem ansluta som med 24-timmars tillgänglighet, utan väntetid, med kort restid, utan stopp för resenären direkt till sitt mål. Systemet bör innefatta Märsta station och Centrum och ytterligare bostads och verksamhetsområden. Det finns utredningar som visar hur en spårbilsbana kan ge god täckning av arbetsplatser, bostäder och kollektivtrafikpunkter. Besparingen att inte dra Roslagsbanan hela vägen till flygplatsen kan delbekosta ett spårbilssystem. Detta behöver utredas i grunden. Eftersom både nyttan, utformningen och finansieringen av systemet hänger samman med Roslagsbanans förlängning bör dessa frågor utredas i ett sammanhang. Spårbil är inte science fiction! Den första moderna banan har just startat på Heathrow. När det gäller kostnad och kapacitet är spårbil ett högst realistiskt alternativ till buss och spårvagn i många områden. Den låga påverkan på klimatet är unik och den förväntade konkurrenskraften med bil är oöverträffad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar