2010-06-19

Övergå till allmän skolstart vid 6 års ålder av den 9-åriga grundskolan!

Svenska barn börjar skolan det kalenderår de fyller 7 år. I många länder börjar man vid 6 år och i några redan vid 5. Ett känt problem är att kunskaperna i ”verktygsämnena” - läsa, skriva, räkna - har blivit allt sämre med allvarliga konsekvenser för både individer och samhälle. Samtidigt vet man att inlärningskapaciteten vid 5-6 årsåldern är högre än vid 7-8. Det är också omvittnat från lärarhåll att den nyfikenhet och motivation som de yngre barnen uppvisar avtar ju närmare den ”struliga” pubertetsåldern man kommer. Ett annat problem är den demografiska balansen i Sveriges befolkning när de stora 40-talskullarna går i pension. Alla prognoser pekar på arbetskraftsbrist och en alltför låg andel arbetande befolkning efter 2015. Ett tredje problem är samhällets ökande barnomsorgskostnad som särskilt efter införandet av maxtaxan blivit en allt större post i kommunernas ekonomi. Samtliga dessa problem påverkas gynnsamt av att hela ”skoltidspaketet” flyttas ett år tidigare. Den s.k. 6-årsverksamheten löser inte detta eftersom man inte kan bygga det pedagogiska upplägget i lågstadiet på ett frivilligt system och eftersom det heller inte innebär ett tidigare skolslut. Efter en övergång till tidigare skolstart kan med fördel en ”5-årsverksamhet” inrättas. Förslag:

  • Genomför en gradvis övergång till allmän skolstart vid 6 års ålder.
  • Genomför förändringen med ett antal månader yngre elever varje år (beroende på vilken total övergångstid - 3, 5, 10 år - som bedöms lämplig)
  • Ge kommunerna möjlighet att justera perioden för intagningsfödelsedatum något åt ena eller andra hållet så att man på kommunnivå får en jämn tillströmning av elever varje år under övergångsperioden och/eller kan anpassa till skolutbyggnadsplaner.
  • Ge frihet för föräldrar att välja annan startålder (t.ex. +/- 6 månader)
  • Anpassa gradvis pedagogiken och läroplanen till allt yngre elever.

Med ovanförstående åtgärder uppnås följande resultat:

  • En högpotentiell inlärningsålder används för att stärka elevernas grundkunskaper och ökar förutsättningen för vidare inlärning och anpassning till samhällets skiftande krav.
  • Efter övergångsperioden har Sverige en tillgänglig (och sannolikt bättre förberedd) arbetskraftbas som är en hel åldersklass (ca 100.000 personer) större än den annars skulle vara. Den genomsnittliga livsarbetstiden blir ett år längre.
  • Samhällets kostnader för barnomsorg minskar med motsvarande en åldersklass.
  • Kommunernas möjligheter att planera intagning och tillgängliga resurser ökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar